26.11.11

Bröd

Nu ska jag berätta varför jag inte mera äter bröd.
Jag har redan länge undvikit vitt bröd bl.a. för att det har lägre näringsvärde än grövre varianter (det är mera raffinerat och innehåller alltså mindre fibrer och mikronutrienter). Istället har jag valt bröd mest utgående från färgen, ju mörkare desto bättre har jag tänkt. WRONG! Många mörka bröd får nämligen sin färg från tillsatt sirap och malt - i många fall innehåller de mera socker än det vita brödet. Men fullkornsbröd då? Som innehåller hela, omalda korn och har en högre vitamin- och mineralhalt än det vita brödet. Icke sa Nicke. Fröskalen i fullkornsbröd has visats innehålla skadliga ämnen, så kallade antinutrienter, som bland annat försämrar upptagningen av näring samt irriterar tarmen.
De flesta bröd innehåller också kostfibrer som tunntarmens enzymer inte kan bryta ner. De når alltså tjocktarmen utan att ha tillfört någon energi. Kostfibrer kan delas in i två varianter, vattenlösliga och olösliga fibrer. Vattenlösliga fibrer finns framför allt i frukt och grönsaker medan olösliga fibrer = spannmål. För mycket olösliga fibrer = ont i magen. Vattenlösliga fibrer bromsar upptaget av blodsocker vilket gör att man får en jämnare blodsockernivå. De sänker också kolesterol och blodfettsnivåerna i blodet. T.ex. Kellogg´s All-Bran och All-Bran+ är artificiella produkter som består av socker och olösliga fibrer.
Men varför äter någon bröd över huvudtaget då? Det har bevisats att de olösliga fibrerna binder vatten i tunntarmen och kan hjälpa vid situationer som svår förstoppning. Men det finns inget bevis för att olösliga fibrer skulle vara bra för magen. Det bästa är att få i sig fibrer från kolhydrater med naturligt fiberinnehåll, alltså grönsaker och frukt.
Vete, råg och korn innehåller också proteinet gluten som kan orsaka inflammation och skador i tunntarmens slemhinna. Glutenintolerans, eller celiaki, är ett fenomen som drabbar allt fler brödätande människor.
Det här e bara några av orsakerna till varför jag valt att sluta äta bröd.

Man kan väl säga att det e tur att jag int har tillgång till det här brödet för då skulle jag nog äta det nu o då. Fastän det har noll hälsoeffekt. För det e så GOTT. (Konceptet rågbröd finns inte i Australien..)
 

No comments:

Post a Comment