21.11.11

Your body is your temple

Eller din kropp e ditt tempel. Nä, låter int lika bra på svenska.
På svenska kanske man sku kunna säga att du är vad du äter. Jag har börjat tänka på vad jag äter, var det kommer från, vad det innehåller, om det verkligen är bra för mej. Har blivit jätteinspirerad av Annas och hennes syster Emmas blogg The Mether sisters go superlife. Det hela började i slutet på augusti då jag en dag bestämde mej för att prova på fish and ships. Hade aldrig ätit denna delikata rätt och tänkte att det blir väl gott. Jag gick glatt över gatan till en liten fish shop som finns här och beställde take away. Kom hem, öppnade kartongen och började ångra mej. Fisken var ju deep fried (kommer int på vad det heter på svenska), smakade absolut ingenting och det fullkommligt sprutade fett från den. Dessutom var den gul. Franskisarna var såklart också deep fried, flottiga som fan. Och gula. Hela rätten var gul. Inga grönsaker, ingenting näringsgivande egentligen. Det fanns också en sån dän liten plastig kub med majonnäs på ena kanten. Det värsta med det hela var att jag var hungrig. Så jag åt. Allt.
På ett sätt kan man väl säga att det var bra att jag provade på fish and ships eftersom det därefter ändrade mina matvanor för all framtid. Det fick mej att inse att min kropp behöver NÄRING för att fungera som den ska. Jag gick igenom mina skåp och slängde bort allt som inte är bra för mej, allt som innehöll preservatives och andra E-ämnen. Sedan cyklade jag till butiken och fyllde upp fem kassar med organisk, lokal producerad mat, d.v.s. olika grönsaker, frukter, bär, nötter och frön.
Har nu sedan slutet på augusti bara ätit mat som är bra för mej. OCH KROPPEN TACKAR!
Jag har också totalt lämnat bort bröd. Något som jag ätit nästan varje dag hela mitt liv men nu inser att kroppen inte alls behöver. Mera om bröd och annan färdigproducerad mat nästa gång. 

Mitt perus morgonmål. Organiskt odlade bär, oftast blåbär och hallon som jag köpt frusna. Jag sätter in bären i kylskåpet färdigt på kvällen så att dom har hunnit tina på natten. På morgonen brukar jag krossa nötter, t.ex. hasselnötter, som jag blandar in med bären tillsammans med någån frukt som jag har hemma. Banan är bra för den fyller upp magen och håller hungerskänslan borta. Jag brukar också sätta i chia frön samt lite Nya Zealändsk Manuka honung ovanpå. De dagar då jag stiger tidigt upp för att gå på jobb dricker jag bara ett glas vatten till men på lediga dagar lagar jag en kopp Afrikanskt Rooibos te (som inte innehåller kaffein men däremot naturliga antioxidanter). Gott, gott, gott!  :)

No comments:

Post a Comment