23.11.11

En vanlig dag på jobbet

Jag jobbar alltså för två internationella flygbolag i utrikesterminalen här i Sydney. Cirka 50% av tiden sitter jag i in-checkningen och resten av tiden e fördelad mellan "transfers desk" (som ligger vid avgångsportarna - där passagerare som byter flyg i Sydney checkar in) samt boarding för flygen. Idag var jag ansvarig för avgången för ett flyg till Fiji. Detta innebär att jag går till avgångsporten en timme före flyget avgår, jag loggar in till alla datorer och sätter upp porten så att rätt skyltar är på rätt ställe osv. Det är också jag som gör alla "kuulutukset" men i övrigt så övervakar jag bara boardingen och ger instruktioner åt mina två medjhälpare. När alla passagerare är ombord så går jag till planet och tar ett kort snack med kabinchefen. Väntar sedan på att flygkaptenen räknar klart sina balans uträkningar och jag stänger flygplansdörren när allt e klart. Så där kort sagt.
Men det går inte alltid precis så. Ibland händer det oväntade saker. Som idag, då en kvinna i sista stund går ut ur planet för att hon är flygrädd. Hon vägrade gå tillbaks ombord så kaptenen fick räkna om sina uträkningar och flyget blev försenat. Och kvinnan ja, hon åkte int på sin semester till Fiji. Det gjorde däremot hennes man och två små barn..

p.s. vi var o shoppa med Marcus igår. Han köpte bl.a. en ny outfit till cocktailfesten på nyåret och jag hittade dessa härliga havaianas!

No comments:

Post a Comment